چگونه برای آیلتس در خانه بخوانیم

چگونه در خانه برای آزمون آیلتس بخوانیم و از کجا شروع کنیم؟

قطعاً کمک گرفتن از راهنمایی‌های یک مدرس باتجربه شما را در مسیر زبان خواندن و شرکت کردن در آزمون آیلتس یاری می‌رساند. اما در مقابل، ممکن است که شرایط زندگی شخصی‌تان به نحوی باشد که مطالعه‌ی خودخوان را ترجیح دهید. می‌پرسید: چگونه برای آیلتس بخوانیم ؟ آیا می‌توانم در خانه و خودخوان درس بخوانم؟ پاسخ این سؤال‌ها بله است! شما می‌توانید با پشتکار و تلاش فراوان و البته انتخاب مسیر درست، در خانه نیز درس بخوانید. در این مطلب به شما خواهیم گفت که از کجا شروع کنید و چطور پیش بروید.

برای اینکه مسیر دشوار زبان خواندن را برای خود هموار کنید، باید بدانید که شیوه‌ی درست درس خواندن چگونه است. پیش از هر چیز، برنامه‌ی آینده‌ی خود را مرور کنید تا بدانید هدفتان از آیلتس چیست. اگر قصد مهاجرت تحصیلی دارید، باید به‌گونه‌ای درس بخوانید که در ماک آیلتس آکادمیک نمره‌ی قابل قبولی کسب کنید. مهاجرت کاری یا هر نوع دیگری از مهاجرت هم هدف‌گذاری خاص خود را نیاز دارد. پس از هدف‌گذاری وقت آن می‌رسد که شیوه‌ی جدید زندگی خود را استارت بزنید! شیوه‌ای که زبان خواندن در آن، بیشترین نقش را دارد.

روش های آمادگی برای مطالعه آیلتس در خانه

برنامه ریزی مناسب

اولین پله‌ای که باید روی آن بایستید، برنامه‌ریزی مناسب است. در حقیقت شما بدون برنامه‌ریزی به پله‌ی آخر و شرکت کردن در آزمون نخواهید رسید! هیچ کاری بدون برنامه‌ی دقیق و واضح به ثمر نمی‌رسد؛ اما اهمیت برنامه‌ریزی برای مطالعه‌ی خودخوان چند برابر است.
یک برنامه‌ی واقع‌بینانه تهیه کنید که در آن زمان‌هایی برای استراحت، رسیدگی به امور شخصی و… نیز وجود دارد. اینکه شما کتابی را در دست بگیرید و بدون وقفه ساعت‌ها آن را مطالعه کنید، تأثیر چندانی بر پیشرفت شما نخواهد داشت. استراحت و مرور مطالبی که یاد گرفته‌اید، بخش مهمی از یک برنامه‌ریزی درست است. این نکته را نیز فراموش نکنید که در برنامه‌ی خود حتماً هر چهار مهارت زبانی (Listening، Writing، Speaking و Reading) را قرار دهید و منابع مختلفی را نیز برای مطالعه در نظر بگیرید.

شرکت در آزمون های ماک

ماک چیست؟ آزمون ماک آیلتس (Mock IELTS Test) آزمونی آزمایشی و شبیه‌سازی شده است که سطح مهارت‌های زبانی شما را مانند آزمون اصلی می‌سنجد. شرکت در آزمون آزمایشی آیلتس، شما را با چارچوب آیلتس و نقاط ضعفتان آشنا می‌کند. حال اگر بپرسید که چگونه برای آیلتس بخوانیم و چگونه به صورت غیرحضوری در آزمون‌های ماک شرکت کنیم؟ پاسخ ما به شما ماک آیلتس آنلاین در سفیر است.
مجموعه‌ی سفیر با در نظر گرفتن تمامی مراحل آزمون اصلی مانند پر کردن پاسخنامه‌ها، دستورالعمل‌های روز آزمون، تهیه‌ی شماره‌ی داوطلبی و جزئیات دیگر، کمک می‌کند تا درک صحیح و تجربه‌ای واقعی از آزمون آیلتس داشته باشید. مهم‌ترین ویژگی‌های ماک شفاهی و آنلاین سفیر عبارتند از:

  • استفاده از سؤالات استاندارد
  • ارائه‌ی مشاوره پس از آزمون
  • ارائه‌ی کارنامه‌ی تحلیلی و فیدبک
  • اعلام نتایج آزمون ماک آیلتس پس از فقط چهار روز کاری
  • انجام تمام مراحل از ثبت نام آزمون آیلتس تا تحلیل به‌صورت آنلاین

اگر زمان کافی برای رفت و آمد و در ترافیک ماندن را ندارید، با شرکت کردن در آزمون ماک آنلاین و تصویری سفیر می‌توانید از وضعیت و سطح فعلی زبانی‌تان مطلع شوید.

آمادگی برای آیلتس در منزل

استفاده از منابع مناسب

ساعت‌ها گوشه‌نشینی و تورق یک کتاب از اول تا آخر و یا پر کردن دورتان با صدها کتاب مختلف، کارهای بیهوده‌‌ای هستند که نباید انجام دهید! وقت و پول، هر دو، طلاست و شما برای ساختن یک ساختمان خوب، نیاز به مصالح باکیفیت دارید! پس باتوجه به هدف و برنامه‌ریزی و نتیجه‌ی آزمون‌های ماک، منابع مناسب خود را تهیه کنید. کتاب‌های مخصوص گرامر، لغات، ریدینگ، پادکست‌های آموزشی یا حتی فیلم‌های آموزشی موجود در یوتیوب منابع مختلفی هستند که ترکیب آن‌ها با یکدیگر، شما را به نمره‌ی مدنظرتان مثلا آیلتس ۸ خواهد رساند. در ادامه، چند نمونه از بهترین منابع را می‌بینید:

  • English Vocabulary in Use
  • English Grammar in Use
  • English Collocations in Use
  • Cambridge IELTS
  • The Official Cambridge Guide to IELTS
  • IELTS (General) 5 in 1 Actual Tests eBook combo
  • Cambridge Vocabulary for IELTS
  • IELTS Advantage Series

نحوه مطالعه

نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنید و برای هر دو آن‌ها برنامه داشته باشید. سپس بخش‌های مختلف آزمون را بشناسید و تمرین‌ها و مطالعات خود را حول محور این بخش‌ها انجام دهید. نحوه‌ی مطالعه‌ی شما باید به‌گونه‌ای باشد که هم ارتقای سطح عمومی زبان و هم بهبود مهارت‌های شما در پاسخگویی به سؤالات آیلتس را دربربگیرد.
هر بخش از آزمون آیلتس استراتژی‌ها و تکنیک‌های خاص خود را دارد. شما باید زمانی را هم به یادگرفتن این تکنیک‌ها اختصاص دهید. اگر تصمیم دارید که در خانه و بدون کمک گرفتن از کلاس و مدرس این تکنیک‌ها را بیاموزید، دوره‌های آنلاین رایگان و ویدیوهای یوتیوب منابع خوبی هستند. نکته‌ی مهم دیگر در یک مطالعه‌ی مؤثر، مرور مطالب پیشین است. سعی کنید تا روزها و ساعاتی از هفته را به مرور اختصاص دهید.

ارزیابی مهارت ها

چگونه برای آیلتس بخوانیم ؟ هر طور که می‌خوانید، ارزیابی را فراموش نکنید! از روند درس خواندن و پیشرفتتان ارزیابی داشته باشید. به این ترتیب، نقاط ضعف و قوت و تغییر سطح زبانی‌تان به مرور زمان، بهتر مشخص خواهد شد. یکی از بهترین راه‌ها استفاده از خدمات و سرویس‌های تصحیح رایتینگ و اسپیکینگ سفیر است. شما با نصب برنامه‌ی Adobe Connect و پرداخت هزینه آزمون آیلتس ۱۴۰۳ مناسب می‌توانید به صورت غیرحضوری از اشتباهات خود در آزمون مطلع شوید تا آن‌ها را رفع کنید.
خدمات تصحیح رایتینگ و اسپیکینگ در يک جلسه‌ی يک ساعته و توسط اساتید مجرب و آموزش ديده انجام می شود. این خدمات براساس استانداردهای آزمون واقعی است و درنهایت نمره‌ی شما نیز مشخص می‌شود. حتی اگر قصد شرکت در آزمون‌های ماک را ندارید؛ اما از این سرویس مجموعه‌ی سفیر استفاده کنید. شما با پرداخت مبلغ بسیار کمی از روند پیشرفت و اشکالات خود مطلع خواهید شد. این سرویس به صورت حضوری هم ارائه می‌شود؛ اما با توجه به اهمیت ذخیره‌ی زمان برای شما، پیشنهاد ما همان خدمات آنلاین است.

تمرین صحیح و مستمر

زبان خواندن نوعی دو استقامت است! مهم نیست که چقدر سریع حرکت می‌کنید. مهم این است که در مقابل بی‌انگیزگی‌ها استقامت کنید و تمرین‌های خود را صحیح و مستمر انجام دهید. اگر برنامه‌ریزی واقع‌بینانه‌ای با توجه به زمان‌های آزاد و توان خود داشته باشید، حتما استمرار هم پیدا خواهید کرد! حتی اگر روزی یک ساعت درس می‌خوانید؛ اما به قرار هر روزه‌تان پایبند باشید.

چطور در خانه آیلتس بخوانیم

سطح زبان عمومی

درست است که بخش زیادی از آزمون آیلتس به تکنیک‌ها بستگی دارد، اما اگر سطح زبان عمومی‌تان پایین باشد، موفق نخواهید شد. سعی کنید تا در کنار تمام تمرین‌هایی که برای آیلتس انجام می‌دهید، سطح زبانتان را هم بالا نگه دارید. ویدیوهای TED، سریال‌های زبان اصلی، کمک گرفتن از یک پارتنر زبان برای اسپیکینگ و… مهم‌ترین راه‌های تقویت زبان هستند.

تقویت رایتینگ آیلتس

بخش رایتینگ در آزمون آیلتس شامل 2 بخش می‌شود. تسک اول رایتینگ در آزمون آکادمیک و جنرال و ماک آیلتس جنرال متفاوت است. برای تمرین رایتینگ در خانه، بهتر است تا ابتدا یک نقشه‌ی ذهنی آماده کنید. موضوعات پیشین آیلتس را در خانه تمرین کنید و برای هر یک از موضوعات، لغات، جملات و نقشه‌ی راه در نظر بگیرید. ساختار و خوانایی متن‌های خود را بررسی کنید. پاراگراف‌های شما باید انسجام و پیوستگی داشته باشند.
سعی کنید به صورت روزانه یک متن انگلیسی بنویسید. از خاطره‌نویسی تا نوشتن رایتینگ‌هایی مطابق با ساختار آیلتس، همه، کمک‌کننده هستند. نوشتن مداوم و هرروزه ذهن و تفکر انتقادی شما را گسترش می‌دهد. منابعی که نمونه رایتینگ‌های آیلتس را جمع‌آوری کرده‌اند، در این مسیر بسیار کمک‌کننده خواهند بود.

تقویت اسپیکینگ آیلتس

استرس بلایی است که برای همه‌ی شرکت‌کنندگان آیلتس نازل می‌شود! صحبت کردن و آزمون دادن به صورت رو در رو با ممتحن بسیار سخت است و احتمالاً نمی‌توانید 100% مهارت و تسلط خود را به نمایش بگذارید. به همین منظور، بهتر است که تمرین بیشتری برای این بخش داشته باشید.
چگونه برای آیلتس بخوانیم؟ سعی کنید تا مکالمه‌های روزمره‌تان را به انگلیسی انجام دهید. این تمرین، روانی صحبت کردن را بهبود می‌بخشد. در گام بعدی، دایره‌ی لغات خود را افزایش دهید. هرچه لغات بیشتری بلد باشید احتمال اینکه در صحبت کردن مکث کنید و یا تکرار کنید کمتر خواهد شد.

تقویت لیسنینگ آیلتس

از نظر بسیاری از مدرسان آیلتس، لیسینینگ یکی از بخش‌هایی است که به سادگی می‌توانید در آن نمره‌ی خوبی مثلا نمره ۷ آیلتس را کسب کنید؛ اما آنچه می‌تواند در کسری از ثانیه تمام امتیاز لیسینینگ را از شما بگیرد، فروپاشی ذهنی و برهم‌خوردن تمرکز است. حتی اگر یک ثانیه حواستان پرت شود و یا به دلیل هم‌زمان نوشتن پاسخ‌ها با شنیدن تسک، جملات را از دست بدهید، جبران آن سخت خواهد بود.
خوب است که پیش از شرکت در آزمون اصلی، تمرین‌های مختلفی را برای افزایش تمرکز انجام دهید. می‌توانید به صورت روزانه یک فایل صوتی را گوش دهید و هنگام شنیدن و به‌صورت هم‌زمان بنویسید. این تمرین گوش و دست شما را هماهنگ خواهد کرد. تسلط بر لهجه‌های مختلف و شنیدن پادکست‌هایی در موضوعات متنوع نیز بسیار کمک‌کننده است.

تقویت ریدینگ آیلتس

ریدینگ فقط پیدا کردن واژه‌های کلیدی یا درک مطلب نیست. شما باید به هر دو این موضوعات توجه کنید. آنچه در ریدینگ ممکن است که سد راه شما شود، کمبود وقت است. به‌صورت روزانه تمرین‌هایی را برای مدیریت زمان انجام دهید و سعی کنید تا دقتتان را هم به اندازه‌ی کافی افزایش دهید. افزایش دایره‌ی واژگان و مهم‌تر از همه، پارافریز کردن در نتیجه‌ی نهایی خواندن شما بسیار اثرگذار هستند. مترادفات را به‌خوبی یادبگیرید و بدانید که چه کلمات و جمله‌هایی با چه عبارت‌هایی پارافرایز می‌شوند.

چگونه در خانه برای آیلتس بخوانیم

جمع‌ بندی

چگونه برای آیلتس بخوانیم؟ پشتکار، تعهد و استمرار رمز موفقیت در مطالعه‌ی خودخوان است؛ اما چگونه؟! هدف خود را مشخص کنید و باتوجه به هدف و توانایی‌هایتان برنامه‌ریزی کنید. در این مسیر، هر چهار مهارت زبانی و همه‌ی تکنیک‌ها و استراتژی‌های آزمون آیلتس را یاد بگیرید. ما در این مطلب سعی کردیم تا شما را با صفر تا صد گام‌های اساسی در این راستا آشنا کنیم. وقت آن است که با تقویت اراده و تمرین مداوم به سوی هدف گام بردارید!

  • تیم محتوای آیلتس
  • شهریور 11, 1403
  • 58 بازدید

4 دیدگاه برای “چگونه در خانه برای آزمون آیلتس بخوانیم و از کجا شروع کنیم؟”

  1. نقاط قوت
    • معرفی منابع آموزشی مناسب

    همیشه برام سوال بوده که از چه روش هایی برای خواندن آیلتس در خانه میتونیم استفاده کنیم، واقعا مقاله جامع و کاملی بود، از طریق مشاوره اموزشی هم که ازتون گرفتم کتابهای مناسب سطحم رو تهیه کردم و‌ امیدوارم تا انتهای مسیر بتونم به خوبی پیش برم، ممنونم ازتون

    • همراه عزیز سفیرمال سلام
      بسیار خوشحالیم که این مطلب برای شما مفید بود، با آرزوی موفقیت برای شما

  2. سلام وقتتون بخیر،
    چگونه در خانه برای آیلتس بخوانیم؟
    این سوال خیلی از متقاضیان آیلتس هست که من با خواندن این مقاله از مطالب جدیدی مطلع شدم و خیلی برام جالب بود.
    ممنونم

    • همراه عزیز سفیرمال سلام
      بسیار خوشحالیم که این مطلب برای شما مفید بود، با آرزوی موفقیت برای شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!