آزمون آیلتس امریکن یا بریتیش

آزمون آیلتس امریکن یا بریتیش؟کدام ازمون بهتر است؟

حتماً می‌دانید که زبان انگلیسی به دو نوع بریتیش و امریکن تقسیم می‌شود. تفاوت این دو با یکدیگر تنها در لهجه نیست و در بسیاری از لغات و حتی بعضی از نکات گرامری هم با هم تفاوت دارند. شاید به‌عنوان کسی که داوطلب شرکت در آزمون آیلتس است، بپرسید: «آیلتس چیست و آزمون آیلتس بریتیش است یا امریکن؟» شاید هم بخواهید از تفاوت آیلتس بریتیش و امریکن بیشتر بدانید. نگران نباشید. در هر حال، شما با هر لهجه‌ای می‌توانید در این آزمون شرکت کنید. در ادامه، درباره‌ی تفاوت‌های بریتیش و امریکن و اینکه آیا اصلا آیلتس به هر دو این‌ها برگزار می‌شود، صحبت خواهیم کرد.
حتماً می‌دانید که زبان انگلیسی به دو نوع بریتیش و امریکن تقسیم می‌شود. تفاوت این دو با یکدیگر تنها در لهجه نیست و در بسیاری از لغات و حتی بعضی از نکات گرامری هم با هم تفاوت دارند. شاید به‌عنوان کسی که داوطلب شرکت در آزمون آیلتس است، بپرسید: « ازمون آیلتس بریتیش است یا امریکن؟ » شاید هم بخواهید از تفاوت آیلتس بریتیش و امریکن بیشتر بدانید. نگران نباشید. در هر حال، شما با هر لهجه‌ای می‌توانید در این آزمون شرکت کنید. در ادامه، درباره‌ی تفاوت‌های بریتیش و امریکن و اینکه آیا اصلا آیلتس به هر دو این‌ها برگزار می‌شود، صحبت خواهیم کرد.

آزمون آیلتس بریتیش است یا امریکن ؟

همانطور که اشاره کردیم، لهجه‌ی بریتیش و امریکن در تعدادی از لغات، املای آن‌ها و گرامر با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. این مسئله ممکن است به یک دغدغه‌ی جدی برای علاقه‌مندان به شرکت کردن در آیلتس تبدیل شود. حتماً بسیار شنیده‌اید که آیلتس امریکن و تافل بریتش است. اما آیا این گفته در آزمون آیلتس یا تافل صحت دارد؟

آیلتس امریکن یا بریتیش
براساس اظهارات مراکز رسمی آیلتس IDP Australia) ،British Council و Cambridge) در سایت رسمی این آزمون (Ielts.org) مهم‌ترین اصل مدنظر طراحان آیلتس، بین‌المللی بودن آن است. به همین منظور هم برای مثال در بخش Listening، ترکیبی از لهجه‌های استرالیایی، کانادایی، نیوزاندی، امریکایی و بریتانیایی مدنظر قرار گرفته است تا آزمون برای همه‌ی افراد، عادلانه باشد.
حالا شاید بپرسید: «پس در بخش Speaking و Writing اهمیتی ندارد که از چه لهجه‌ای استفاده می‌کنیم؟» راستش را بخواهید نه! لهجه‌ی شما تأثیری بر نمره‌تان نمی‌گذارد. اما یک موضوع مهم را فراموش نکنید! ثبات بسیار مهم است؛ یعنی اگر با لهجه‌ی امریکن شروع به صحبت کردید، تا انتها آن را حفظ کنید و یا اگر در نوشتن از Spelling بریتیش استفاده کردید تا انتهای متن را به بریتیش بنویسید و قواعد و املای متفاوت دو لهجه را با یکدیگر ترکیب نکنید.

تفاوت های آیلتس بریتیش و امریکن

آیلتس در دو نوع بریتیش و امریکن، به‌صورت جداگانه برگزار نمی‌شود. این آزمون فقط یکی است و شما می‌توانید انتخاب کنید که چه لهجه‌ای داشته باشید. در ادامه، برخی از تفاوت‌های آیلتس با دو لهجه‌ی متفاوت را بررسی خواهیم کرد.

تفاوت از نظر لهجه

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های آیلتس بریتیش و امریکن لهجه است. اگر شما در کلاس‌هایی با محوریت آیلتس بریتیش شرکت کنید، تمرکز مدرس بر روی لهجه‌ی بریتانیایی به خصوص در بخش Speaking و Listening  است و در مقابل، مدرس دوره‌های امریکن تلاش می‌کند که بیشتر بر روی فایل‌های شنیداری با لهجه‌ی امریکن تمرکز کند.

تفاوت از نظر محتوای آزمون

محتوای آزمون آیلتس از چهار بخش مختلف شنیدن، نوشتن، صحبت کردن و خواندن (Listening، Writing، Speaking و Reading) تشکیل می‌شود. همانطور که اشاره کردیم، برخلاف تصور عموم، طراحان آیلتس سعی کرده‌اند که تمام لهجه‌ها را در هر چهار بخش پوشش دهند؛ درنتیجه این آزمون از نظر محتوا هم مختص یکی از لهجه‌ها نیست. هدف از آیلتس سنجش مهارت‌های زبانی، درک شما و استفاده‌ی درست از زبان انگلیسی در زندگی است. به همین دلیل هم محتوای این آزمون به نحوی جامع و کامل طراحی می‌شود که در هر بخش، فارغ از لهجه، چهار مهارت اصلی زبانی سنجیده شوند.

تفاوت از نظر شیوه‌ی نمره دهی

بگذارید حرف اصلی را همین ابتدا بگوییم! لهجه‌ی شما هیچ تأثیری بر نمره‌تان ندارد. نظام نمره‌دهی آیلتس به‌گونه‌ای طراحی شده است که با در نظر گرفتن عدالت و استانداردهای آموزشی، توانایی شما را بسنجد. شما در هر بخش (هر مهارت) از 0 تا 9 نمره‌ای را کسب خواهید کرد و در نهایت میانگین نمره‌ی چهار مهارت، امتیاز نهایی شما را نشان می‌دهد.

تفاوت آیلتس بریتیش یا امریکن

تفاوت در بخش Speaking

استرس دارید که در بخش Speaking آیلتس با کدام لهجه صحبت کنید و ازمون آیلتس بریتیش است یا امریکن؟ در درجه‌ی اول، پیشنهاد ما این است که گوش‌های خود را با لهجه‌های متفاوت آشنا کنید؛ زیرا آزمون‌گیرنده‌ی شما (Examiner) ممکن است هر لهجه‌ای داشته باشد و می‌دانید که در بخش Speaking سؤالات تسک یک و سه را نخواهید دید و ممتحن، آن‌ها را برای شما فقط می‌خواند. اگر نمی‌دانید که برای صحبت کردن، بریتیش را انتخاب کنید یا امریکن، از همان لهجه‌ای استفاده کنید که بر آن مسلط هستید. نکته‌ی طلایی اینکه کلید موفقیت شما در یکنواختی است! از ابتدا تا آخر بخش صحبت کردن، فقط از یک لهجه استفاده کنید!

تلفظ (pronunciation) را با لهجه (Accent) اشتباه نگیرید! تلفظ صحیح، آن چیزی است که بر نمره‌ی شما تأثیر می‌گذارد. Pronunciation یعنی اینکه کلمات را به شیوه‌ی درست، همان شیوه‌ای که در فرهنگ‌های لغت (دیکشنری‌ها) درج شده است، بیان کنید. این بیان درست شامل توجه به چند موضوع مهم می‌شود:

  • استرس (stress): استرس هر کلمه در جمله بر کدام سیلاب یا بخش آن قرار دارد؟ رعایت استرس، صحبت کردن شما را به یک فرد انگلیسی‌زبان بومی شبیه می‌کند.
  • قواعد درست گفتن آواها (phonetics): هر آوایی واجگاه و شیوه‌ی تولید خاص خود را دارد. برای تلفظ صحیح باید به این دو نکته توجه کنید؛ برای مثال آوای B از روی هم قرار گرفتن دو لب و رها کردن هوا تولید می‌شود.
  • تن صدا (intonation): زیر و بمی صدای شما و بالا و پایین شدن آن مهم است. مثل ربات صحبت نکنید. کلماتی که نیاز است بر آن‌ها تأکید کنید، قید‌ها، بعضی صفات و جملات پرسشی را به صورت خیزان بیان کنید. یعنی هنگام گفتن آن‌ها کمی صدا را به بالا ببرید.

در نهایت اینکه روانی صحبت کردن (Fluency) را جدی بگیرید. مکث‌های طولانی و من و من کردن، نمره‌ی شما را کاهش می‌دهد.

تفاوت در بخش Listening

در بخش Listening آیلتس، شما ممکن است با هر لهجه‌ای مواجه شوید؛ امریکایی، بریتانیایی، استرالیایی، نیوزیلندی و حتی اسکاتلندی. دست و پای خود را گم نکنید و فقط با تمرکز بالا به فایل شنیداری گوش دهید! اگر می‌خواهید که برای چنین شرایطی در روز آزمون آماده باشید، سعی کنید تا در دوران مطالعه‌ی خود، پادکست‌ها و فایل‌های صوتی مختلفی را با لهجه‌های مختلف بشنوید. رمز موفقیت در بخش شنیدن، تمرکز و دقت بالا و هماهنگی سرعت دست و نوشتن شما با آنچه می‌شنوید است.

تفاوت در بخش Reading

ازمون آیلتس بریتیش است یا امریکن؟ آیلتس آزمونی برای همه‌ی زبان‌آموزان است. این موضوع را هرگز فراموش نکنید! بخش Reading هم مانند تمام بخش‌های آزمون، به‌گونه‌ای طراحی می‌شود که هر داوطلبی بتواند به آن پاسخ دهد و هیچ سؤالی را به دلیل تفاوت لهجه از دست ندهد. پس به جای اختصاص دادن زمانتان به چنین دغدغه‌هایی، سعی کنید تا مهارت خود را در ریدینگ افزایش دهید و بر تکنیک‌ها و استراتژی‌ها مسلط شوید.

تفاوت در بخش Writing

توصیه‌ی ما به شما برای بخش Writing هم مانند Speaking است. حتماً سال‌ها کلاس زبان رفته‌اید و بر یکی از لهجه‌های بریتیش یا امریکن مسلط شده‌اید. در بخش نوشتن هم از همان لهجه استفاده کنید. به دنبال نوآوری و ترکیب کردن قواعد لهجه‌ها با یکدیگر نباشید. انتخابتان را تا انتهای Writing جلو ببرید! به لهجه‌تان هیچ نمره‌ای اختصاص داده نخواهد شد. آنچه در این بخش اهمیت دارد، توجه به مسائل زیر است:

  • تفکر منتقدانه و توانایی شما در نقد کردن: باید بتوانید موضوع مدنظر را در کمترین زمان ممکن از زوایای مثبت و منفی نگاه کنید و مهم‌تر اینکه تفکر و عقیده‌ی خود را شرح دهید.
  • مقدمه و نتیجه‌گیری: بخش‌های اصلی یک Writing موفق، مقدمه، بدنه و نتیجه‌گیری هستند. بدون جملات ابتدایی، ناگهان در وسط موضوع نپرید! همچنین نوشته‌ی خود را بدون جمع‌بندی رها کنید.
  • مثال زدن: در قسمت بدنه‌، برای نوشته‌های خود مثال بیاورید.

درنهایت اینکه فراموش نکنید، دانش گرامری، دایره‌ی واژگان و به‌ویژه واژگان مرتبط با موضوع و املای درست در نمره‌ی Writing شما اثرگذار هستند.

آیا می توان آیلتس ابریتیش و امریکن را با هم ترکیب کرد؟

در یک کلمه، خیالتان را راحت کنیم: نه! اهمیت این موضوع تا حدی است که بارها در بخش‌های قبلی هم به آن اشاره کردیم. امریکن و بریتیش در نحوه‌ی ادا کردن بسیاری از کلمات، املای آن‌ها و حتی در بعضی نکات گرامری با هم تفاوت دارند. شما «باید» تمام بخش‌های آزمون را با یک لهجه پیش ببرید. نمی‌توانید در حالی که در خط اول Writing کلمه‌ی Color را به این شکل نوشته‌اید، در خط دهم آن را با املای بریتیش و به صورت Colour بنویسید.

آیلتس بریتیش یا امریکن

چه مواردی را در انتخاب آیلتس بریتیش یا امریکن باید در نظر گرفت؟

عوامل زیادی در انتخاب شما تأثیر خواهند داشت. پیشنهاد می‌کنیم که پیش از هر چیز کشور مقصد خود برای مهاجرت را مدنظر قرار دهید. اگر کشور مقصد شما از لحاظ تاریخی سال‌ها تحت تأثیر انگلیسی بریتانیایی بوده است، قطعاً برای شما بهتر و راحت‌تر است که بریتیش را هدف قرار دهید؛ زیرا اکثر مردم با لهجه‌ی بریتیش صحبت می‌کنند و شما هم قرار است در چنین جامعه‌ای زندگی کنید و با مردم آن ارتباط بگیرید. بسیاری از کشورهای آسیایی مانند هندوستان از این دسته هستند.
در کشورهای اروپایی، معمولاً هر دو لهجه را خواهید دید و تفاوتی ندارد که کدام یک را هدف خود قرار دهید. البته اگر مقصدتان کشور انگلستان است، بی‌شک باید به بریتیش صحبت کنید.
لهجه‌ی مردم استرالیا بسیار شبیه بریتیش است؛ پس در صورتی که به دنبال مهاجرت به این کشور هستید هم بریتانیایی انتخاب هوشمندانه‌تری است.
درمورد ایالات متحده‌ی آمریکا هم که انتخاب مشخص است، بریتیش! اما درمورد کانادا، دست شما برای انتخاب بسیار باز است. کانادا از طرفی به دلیل نزدیکی به آمریکا، انتخابی خوب برای لهجه‌ی امریکن و از طرفی، به دلیل حضور مهاجران آسیایی انتخاب خوبی برای لهجه‌ی بریتیش است. پس از توجه به هدف و کشور مقصد، تسلط خود را هم ارزیابی کنید. بر کدام یک از لهجه‌ها مسلط هستید؟ انتخاب آن قطعاً کار عاقلانه‌تری است.

جمع‌ بندی

ازمون آیلتس بریتیش است یا امریکن؟ موضوعی که دغدغه‌ی اصلی بسیاری از داوطلبان آیلتس است. کدام لهجه را مد نظر قرار دهید تا نمره‌ی بهتری کسب کنید؟ حقیقت این است که باید به شنیده‌های خود در این باره اهمیت ندهید! آیلتس آزمونی است که برای همه طراحی می‌شود و عدالت آموزشی را مدنظر دارد؛ پس با خیال راحت با هر لهجه‌ای که مسلط هستید در آزمون شرکت کنید. در این مطلب سعی کردیم تا به اصلی‌ترین پرسش‌های ذهنی شما درخصوص نقش لهجه در آیلتس پاسخ دهیم. حال، انتخاب شما کدام یک است: بریتیش یا امریکن؟!

  • تیم محتوای آیلتس
  • شهریور 18, 1403
  • 66 بازدید

یک دیدگاه برای “آزمون آیلتس امریکن یا بریتیش؟کدام ازمون بهتر است؟”

  1. تقریبا روی بریتیش و آمریکن تسلط داشتم ولی با توجه به اینکه قبل از آزمون اصلی آیلتس، آزمونهای آزمایشی ایلتس را دادم فهمیدم با انتخاب لهجه آمریکن نمره بهتری خواهم گرفت، خداروشکر انتخابم درست بود توانستم نمره خوبی کسب کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!