نحوه برگزاری آیلتس کامپیوتری

نحوه برگزاری آزمون آیلتس کامپیوتری و تفاوت آن با آیلتس کاغذی

آزمون آیلتس به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین آزمون‌های بین‌المللی زبان در دنیا به دو روش کاغذی و کامپیوتری برگزار می‌شود. البته به دلیل اینکه ما دوران مدرسه و دانشگاه را با قلم و کاغذ گذرانده‌ایم استقبال از آیلتس کاغذی در ایران بیشتر از آیلتس کامپیوتری است. اما در تاریخ 7 مرداد 1402 بعد از لو رفتن سوالات آزمون آیلتس کتبی و لغو این آزمون، تنها آیلتس کامپیوتری در ایران برگزار می‌شود. پس لازم است قلم و کاغذ را کنار گذاشته و خود را با شکل جدید آزمون دادن تطبیق دهیم.
اگر شما هم قصد شرکت در آزمون آزمایشی آیلتس را دارید و کامپیوتری بودن این آزمون چالش‌هایی برایتان ایجاد کرده، پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید تا به سوالاتتان درباره‌ی تفاوت آیلتس کاغذی و کامپیوتری، مزایا و معایب آیلتس کامپیوتری و نحوه‌ی آمادگی برای این آزمون پاسخ دهیم. همچنین دانستند آزمون ماک چیست می‌تواند به شما در سنجش سطح آمادگی و آشنایی با فرمت آزمون اصلی کمک کند.

آزمون آیلتس کامپیوتری چیست؟

آزمون آیلتس کامپیوتری که به‌عنوان Computer-based IELTS test (CBT) و Computer delivered IELTS (CD-IELTS) نیز شناخته می‌شود از نظر محتوا، معیار نمره‌دهی، قالب آزمون، زمان‌بندی هر بخش و نوع سؤالات هیچ تفاوتی با آیلتس کاغذی ندارد.
در آیلتس کامپیوتری سه مهارت رایتینگ، ریدینگ و لیسنینگ از طریق کامپیوتر و مهارت اسپیکینگ به‌شکل حضوری انجام می‌شود. در آزمون آیلتس کاغذی، یک مداد و یک پاسخ‌نامه به شما داده می‌شود و شما باید قبل از تمام‌شدن زمان آزمون، جواب‌هایتان را بر روی برگه پاسخ‌نامه بنویسید، با این تفاوت که در آزمون کامپیوتری پاسخ‌ها را در کادرهای مربوطه، در صفحه‌ی نمایش روبروی خود تایپ می‌کنید. برای آمادگی بیشتر، می‌توانید در ازمون ماک انلاین شرکت کنید تا با فرمت آزمون کامپیوتری بهتر آشنا شوید. جالب است بدانید با وجود کامپیوتری بودن آزمون، یک مداد یا خودکار به همراه کاغذ به شما داده می‌شود تا اگر نیاز داشتید، یادداشت‌برداری کنید؛ اما درآخر باید پاسخ سؤالات را تایپ کنید.
اگر قرارها، لیست خرید و نوشته‌هایتان را به‌جای برگه در بخش یادداشت گوشی همراهتان می‌نویسید، اهل تایپ‌کردن جزوه‌ها و چت کردن در گروه‌های مختلف هستید، باید بگوییم که آیلتس کامپیوتری برایتان سخت نخواهد بود. این آزمون برای افرادی با توانایی متوسط در تایپ‌کردن طراحی شده است و همچنین برای کسب نمره 7 آیلتس، مهارت تایپ سریع و دقیق می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

مزایای شرکت در آزمون آیلتس کامپیوتری در ایران

برای آشنایی بیشتر شما با این آزمون، مزایا و معایب آن را برایتان شرح می‌دهیم تا با دید بازتر و آمادگی بیشتر سر جلسه حاضر شوید.
در آزمون کامپیوتری صفحه‌نمایش بزرگی در اختیار شما قرار می‌گیرد و شما می‌توانید راحت‌تر سؤالات را بخوانید. همچنین با استفاده از نرم‌افزار می‌توانید اندازه فونت را بزرگ‌تر یا کوچک‌تر و قسمت‌هایی از متن را هایلایت یا کپی کنید. در واقع با CD IELTS:

  • نتیجه‌ی آزمون را سریع‌تر دریافت می‌کنید: آزمون کاغذی به‌صورت دستی تصحیح می‌شود و اعلام نتایج آن حدوداً 13 روز وقت می‌برد، در حالی که نتیجه‌ی آزمون آیلتس کامپیوتری 3 تا 5 روز بعد از آزمون اعلام می‌شود. پس اگر برای پر کردن فرم پذیرش دانشگاه یا درخواست ویزا زمان کمی دارید، توصیه می‌کنیم آیلتس کامپیوتری را انتخاب کنید. برای آمادگی بیشتر، می‌توانید در ماک آیلتس آکادمیک شرکت کنید تا با فرمت آزمون و نوع سوالات بهتر آشنا شوید.
  • انتخاب‌های بیشتری برای تعیین روز و ساعت آزمون دارید: در آزمون کامپیوتری شما تعداد روزها و ساعات بیشتری را برای انتخاب پیش روی خود دارید درحالی‌که آزمون کاغذی در روزها و ساعات محدودتری برگزار می‌شود.
  • نگران ناخوانا بودن دست خطتان نیستید: در آزمون کاغذی این چالش وجود دارد که فرد تصحیح‌کننده نتواند قسمتی از دست خط شما را بخواند و دچار سوء برداشت شود. با تایپ‌کردن در آزمون کامپیوتری مطمئن هستید که فرد تصحیح‌کننده منظور شما را به‌درستی درک خواهد کرد.
  • نیاز به شمردن کلمات در رایتینگ ندارید: برای آن که بدانید حجم متن رایتینگی که نوشته‌اید متناسب است و خیلی طولانی یا کوتاه نیست، باید تعداد کلمات را بشمارید. در آیلتس کامپیوتری، نرم‌افزار این کار را برایتان انجام می‌دهد و شما می‌توانید با خیال راحت روی نوشتن متن‌تان تمرکز کنید. اگر هدف شما کسب آیلتس 6 است، مدیریت تعداد کلمات و رعایت ساختار مناسب می‌تواند به شما کمک کند به این نمره دست یابید.

برگزاری ایلتس cd

معایب آیلتس کامپیوتری در ایران

این روش که تعداد زیادی از شرکت‌کننده‌ها با آن آشنا نیستند چالش‌هایی هم به همراه دارد به‌عنوان‌مثال در آیلتس کامپیوتری:

  • شما باید مهارت متوسطی در تایپ‌کردن داشته باشید: همان‌طور که پیش‌ازاین گفتیم برای شرکت در آزمون نیازی نیست تایپ 10 انگشتی بلد باشید اما باید بتوانید با سرعت نسبتا مناسبی تایپ کنید تا زمان امتحانتان هدر نرود. اگرچه که می‌توانید از کاغذ و خودکار هم در طول آزمون استفاده کنید اما در آخر باید جواب ها را تایپ کنید.
  • در پایان آزمون صفحه قفل می‌شود: زمان تمام شدن هر بخش در تایمر به شما نشان داده می‌شود و بعد از اتمام زمان، صفحه‌ی آزمون قفل می‌شود و شما فرصتی برای ویرایش جواب‌های خود نخواهید داشت.
  • تایمر آزمون ثانیه‌شمار ندارد: همان‌طور که می‌دانید شما تا ثانیه‌های آخر می‌توانید جواب‌هایتان را تغییر دهید؛ اما در آیلتس کامپیوتری، تایمر آزمون دقیقه‌شمار است و شما نمی‌توانید متوجه شوید چند ثانیه تا پایان آزمون باقی ‌مانده و چه زمانی صفحه آزمون قفل می‌شود.

مزایا و معایب CD IELTS در بخش لیسنینگ

در ادامه به مثال‌هایی از مزایای آیلتس کامپیوتری در این بخش اشاره می‌کنیم:

  • با استفاده از کلید Tab می‌توانید بین قسمت‌های مختلف جابه‌جا شوید.
  • با استفاده از Drag & Drop و بدون تایپ‌کردن یا علامت‌زدن می‌توانید برخی از سؤالات را جواب دهید.
  • هدفون‌های نویز کنسلینگ باعث می‌شود تمرکز شما در طول آزمون لیسنینگ حفظ شود و صدای ورق‌زدن شرکت‌کننده‌های دیگر تمرکز شما را برهم نمی‌زند. می‌توانید قسمت‌هایی از متن را هایلایت کنید.

و از معایب آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اگرچه ابتدای آزمون به شما کاغذ و خودکار داده می‌شود؛ اما در نهایت باید هم‌زمان با شنیدن لیسنینگ جواب‌ها را تایپ کنید.
  • در آیلتس کاغذی شما ده دقیقه فرصت دارید تا جواب سؤالات را به پاسخ‌نامه منتقل کنید؛ اما در آیلتس کامپیوتری تنها دو دقیقه برای بررسی جواب‌های خود زمان دارید.
  • نحوه‌ی جواب‌دادن سؤالات در بخش ریدینگ آیلتس کامپیوتری متفاوت است. لازم است برخی از جواب‌ها را تایپ کنید، بعضی‌ها را Drag &Drop کرده و بعضی‌ها را داخل کادر انتخاب کنید. پس لازم است از قبل سری به سایت IDP بزنید و با ظاهر آزمون و سؤالات آن آشنا شوید.

مزایا و معایب CD IELTS در بخش ریدینگ

مزایای این بخش از آیلتس کامپیوتری این است که:

  • می‌توانید قسمت‌هایی از متن را هایلایت کنید.
  • برای آن که اشتباه املایی نداشته باشید می‌توانید قسمتی از متن را که جواب سؤالتان است کپی و پیست کنید.
  • می‌توانید فونت متن را بزرگ یا کوچک کنید.
  • متن ریدینگ در سمت راست و سؤالات در سمت چپ قرار دارند و همین باعث آسان‌تر شدن پاسخگویی به سؤالات خواهد شد.

در بخش ریدینگ آیلتس کامپیوتری معایبی وجود ندارد؛ اما یادتان باشد که شما باید قبل از آزمون با شکل ظاهری سؤالات آشنا شوید و نحوه‌ی عملکردتان را در این بخش ارزیابی کنید.

مزایا و معایب CD IELTS در بخش رایتینگ

آیلتس کامپیوتری در بخش رایتینگ مزایایی دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم:

  • شما نیازی به شمردن تعداد کلمات در متن ندارید و شمارش تعداد کلمات به‌صورت خودکار انجام می‌شود.
  • با استفاده از کپی پیست، ویرایش متن ساده‌تر است و نیازی به چرک‌نویس و پاک‌نویس ندارید.

از معایب رایتینگ آیلتس کامپیوتری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اگر سرعت تایپ شما کند باشد زمان زیادی از شما هدر می‌رود.
  • گاهی ممکن است باوجوداینکه املای درست کلمات را می‌دانید دچار اشتباه تایپی شوید.

مزایا و معایب CD IELTS در بخش اسپیکینگ

بخش اسپیکینگ آیلتس کاغذی و کامپیوتری هر دو به شکل حضوری و به‌صورت رودررو انجام می‌شود و در آیلتس کامپیوتری شما می‌توانید در همان روز اصلی آزمون مصاحبه اسپیکینگ خود را نیز انجام دهید.

چگونگی آیلتس کامپیوتری

مقایسه آزمون کامپیوتری آیلتس با آزمون کاغذی آیلتس

اگرچه در حال حاضر آیلتس کاغذی در ایران برگزار نمی‌شود، اما شاید به دلیل چالش‌ها و عدم آگاهی کافی از آزمون آیلتس کامپیوتری، قصد داشته باشید به کشورهای همسایه سفر کنید و آیلتس را به‌صورت کتبی امتحان دهید. همان‌طور که از اسمشان پیداست، تفاوت اصلی این دو آزمون در تایپ‌کردن و نوشتن است که در بخش‌های قبل به آن اشاره کردیم. ماک آیلتس جنرال نیز با تمرکز بر مهارت‌های عمومی زبان، مانند مکالمه در زندگی روزمره و کاربردهای عملی، برای کسانی که می‌خواهند به کشورهای مختلف مهاجرت یا تحصیل کنند مناسب است.

اعلام نتایج

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم نتیجه آزمون کامپیوتری 3 تا 5 روز بعد از آزمون اعلام می‌شود اما اعلام نتیجه‌ی آزمون آیلتس کتبی حدودا 13 روز زمان می‌برد.

روزهای برگزاری آزمون

آیلتس کامپیوتری در هفت روز هفته و 3 بار در هر روز برگزار می‌شوند و شما با توجه به برنامه‌ی خود می‌توانید یکی از زمان برگزاری آزمون آیلتس 2024 را برای آزمون دادن انتخاب کنید. اما آزمون کتبی در روزها و ساعات مشخصی در هفته برگزار می‌شود.

نحوه‌ی ثبت‌نام

شما می‌توانید در هر دو آزمون به‌صورت حضوری در مراکز مربوطه یا آنلاین ثبت‌نام کنید؛ اما یادتان باشد باید نوع آزمون کامپیوتری یا کتبی را پیش از ثبت‌نام مشخص کنید.

برگزاری آزمون اسپیکینگ

بخش اسپیکینگ آزمون کامپیوتری آیلتس معمولاً در همان روز انجام می‌شود درحالی‌که این بخش در آزمون کاغذی ممکن است در روز دیگری انجام شود.

چگونه برای آزمون کامپیوتری آیلتس آماده شویم؟

اگر تصمیم گرفتید که در آزمون آیلتس کامپیوتری شرکت کنید بهتر است بدانید که علاوه بر یادگیری زبان انگلیسی باید ترفندهایی هم برای آمادگی بیشتر در این آزمون یاد بگیرید. به‌عنوان‌مثال:

  • سرعت تایپ‌تان را بیشتر کنید و سعی کنید اشتباهات تایپی را به حداقل برسانید.
  • نحوه‌ی هایلایت کردن، کپی و پیست کردن، کارکردن با کلیدهای Tab و Drag&Drop را یاد بگیرید تا بتوانید در زمان خود صرفه‌جویی کنید.
  • در نمونه‌های کامپیوتری آزمون‌های ماک آیلتس شرکت کنید تا تسلط کافی بر شرایط آزمون را به دست آورید.

نحوه برگزاری آیلتس کامپیوتری

پس از مراجعه به سایت سازمان سنجش و وارد کردن اطلاعات فردی خود، وارد بخش ثبت نام آزمون شده و می‌توانید تاریخ، نوع و مرکز آزمون IELTS خود را انتخاب کنید. قدم نهایی، پرداخت و تکمیل فرآیند شرکت در آزمون آیلتس است. شما باید حداقل 45 دقیقه قبل از زمان شروع در محل حضور داشته باشید. در هنگام آزمون، سیستم کامپیوتری و هدفون مخصوص به شما ارائه می‌شود تا بتوانید آزمون را انجام دهید، بنابراین نیازی به لپ‌تاپ و سیستم ندارید. به محض کلیک بر روی دکمه شروع آزمون، سوالات نمایش داده می‌شوند و شما باید پاسخ‌های خود را در جعبه مربوطه وارد کنید. دستورالعمل‌های لازم در هر بخش نیز برای شما قابل دسترسی است تا مشکلی در اجرای آزمون پیش نیاید. همچنین یک تایمر در بالای صفحه نمایانگر زمان باقی‌مانده است.

آیا سوالات آیلتس کامپیوتری چهار گزینه ای است؟

همان‌طور که گفتیم آزمون آیلتس کامپیوتری از نظر سؤالات هیچ تفاوتی با آیلتس کاغذی ندارد و انواع مختلف سؤالات را می‌توانید در آن ببینید. به‌عنوان‌مثال:

  • سؤالات چندگزینه‌ای (Multiple choice)
  • سؤالات انطباقی (Matching)
  • برچسب‌گذاری نقشه یا نمودار (Diagram labelling)
  • تکمیل عبارات (Note completion)
  • پاسخ کوتاه (Short answer)
  • تکمیل جملات (Sentence completion)

نمونه‌هایی از انواع سؤالات آیلتس هستند.

برگزاری ایلتس کامپیوتری

جمع‌بندی

انتخاب بین دو آزمون آیلتس کامپیوتری یا کاغذی به شرایط و توانایی‌های شما بستگی دارد. در این مقاله سعی کردیم تا تفاوت‌های این دو آزمون و مزایا و معایب آیلتس کامپیوتری را در هر بخش برایتان شرح دهیم. باتوجه‌به اینکه آزمون آیلتس کاغذی به دلیل تقلب در ایران برگزار نمی‌شود بهتر است علاوه بر افزایش دانش زبان‌تان، استراتژی‌های لازم را برای شرکت در نسخه کامپیوتری آزمون آیلتس فرابگیرید.

  • تیم محتوای آیلتس
  • تیر 10, 1403
  • 341 بازدید

4 دیدگاه برای “نحوه برگزاری آزمون آیلتس کامپیوتری و تفاوت آن با آیلتس کاغذی”

  1. نقاط قوت
    • کاملا به‌روز

    سلام وقت بخیر،
    با سپاس فراوان از مطالب کاربردی و عالی شما
    اینکه در آزمون آیلتس کاغذی شرکت کنیم و یا کامپیوتری، این روز‌ها دغدغه‌ی خیلی از افراد هست و به نظر من کاملا بستگی به خود شخص دارد که با توجه به تفاوت‌هایی که آیلتس کاغذی با آیلتس کامپیوتری دارد؛ در کدامیک توانمند‌تر است و عملکرد بهتری دارد که البته در مورد من آیلتس کامپیوتری مزایای بیشتری دارد.
    میشه در مورد آزمون آیلتس لایف اسکیلز هم توضیح بدین؟
    ممنونم

    • همراه عزیز سفیرمال سلام.
      آزمون آیلتس لایف اسکیلز (IELTS Life Skills) یک آزمون خاص در سری آزمون‌های آیلتس است که به ارزیابی مهارت‌های ارتباطی زبان انگلیسی در سطوح پایه تمرکز دارد. این آزمون برای کسانی طراحی شده است که نیاز به ارائه مدرک معبتر در زمینه توانایی‌های زبانی خود در سطوح مختلف برای مقاصد مهاجرتی یا اقامتی دارند.
      IELTS Life Skills A1: این سطح برای کسانی است که نیاز به اثبات مهارت‌های زبانی خود به منظور همراهی با یک شریک زندگی یا خانواده در انگلستان دارند. معمولاً برای افرادی که درخواست ویزای خانوادگی می‌کنند، لازم است.

      IELTS Life Skills A2: این سطح برای افرادی است که قصد دارند ویزای خود را به عنوان همسر یا خانواده پس از دو سال اقامت در انگلستان تمدید کنند (تنها در انگلستان این سطح مورد نیاز است).

      IELTS Life Skills B1: این سطح برای کسانی است که به دنبال اقامت دائم یا شهروندی در انگلستان هستند و نیاز به نشان دادن سطح بالاتری از مهارت‌های زبانی در شنیدار و گفتار دارند.

      آزمون لایف اسکیلز تنها بر دو مهارت گفتاری و شنیداری تمرکز دارد. داوطلبان باید در یک جلسه تعاملی شرکت کنند که در آن از آن‌ها خواسته می‌شود که به اطلاعات گوش دهند و به سوالات پاسخ دهند یا در مکالمات شرکت کنند. این آزمون به نسبت آزمون‌های دیگر آیلتس کوتاه‌تر است و بیشتر به ارزیابی توانایی فرد در استفاده از زبان در موقعیت‌های روزمره و عملی می‌پردازد.

    • همراه عزیز سفیرمال سلام. در حال حاضر برگزاری آزمون آیلتس کامپیوتری از سر گرفته شده است و شما می‌توانید با مراجعه به سایت سازمان سنجش در آزمون ثبت نام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!